Sosiale medier

Vil du lykkes i sosiale medier?

Vi får ofte spørsmål om hvordan man når ut til en bestemt målgruppe – det er ingen quick fix! Hvordan lykkes man i sosiale medier? Skal du effektivt nå ut til et bestemt publikum må du blant annet ha rendyrket innhold – og du må analysere og måle resultatene på veien. Det å lykkes på sosiale medier krever innsikt om plattformen og hvilken målgruppe du har til rådighet eller ønsker å ha til rådighet – i tillegg til en rekke faktorer man både kan og ikke kan styre. Her er 10 tips å ta med deg i jobben med å bli god på sosiale medier og posisjonere deg for å lykkes:

Prioriter riktig
Du må tørre å prioritere! Skal du nå ut til en bestemt målgruppe er det lurt å satse på et par kanaler som er spesielt viktige for målgruppen. Det er bedre å engasjere seg helhetlig i få kanaler, enn halvveis i mange kanaler. Skal du for eksempel nå ut til en ung målgruppe, kan det være lurt å benytte Snapchat og/eller Instagram.

Rendyrk innholdet
Velg en tydelig retning, og hold deg til den. Folk trenger ikke å høre på alle nyhetene selskapet ditt har å komme med. Forsøk å tenke på kanalen du benytter som et sted hvor spesielt interesserte kommer innom. Det er ikke et presserom hvor du legger ut alle saker.

Tilpass dialogen
Det er viktig at alle som administrerer kanalen din har klare retningslinjer for hvordan de skal føre dialog med besøkende (kommentarer, tilbakemeldinger, klager). Svarer du sent kan dette indikere at du ikke bryr deg om saken det gjelder. Svarer du raskt bidrar du til å skape engasjement og du kan ta kontroll over hvordan en sak utvikler seg. Dette er spesielt viktig i saker som potensielt kan skade ditt omdømme.

Ha et klart formål
For å nå frem MÅ du tilfredstille en rekke områder – men uten et klart formål kommer du ingen vei på en effektiv måte. Du må sørge for å ha et tydelig formål for hver kanal og ha klart for deg hva slags målgrupper du vil nå og hva slags budskap du vil nå frem med.

By på deg/dere selv
Definer hva dere kan gjøre for de som følger deg/dere på sosiale medier. Forsøk å lage eller tilfredstille et behov, og ikke vent på at følgerne skal skape behovet. Lag innhold og vekk engasjementet til folk! Det er ikke alltid så mye som skal til. By på deg selv, og folk byr på seg selv tilbake!

Vær bevisst på språket
For å nå en bestemt målgruppe kan det kreve noe eksperimentering. Finn riktig måte å adressere publikummet ditt på. Prøv deg litt frem og se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det finnes mange måter å få frem følelser på. Du kan velge å være personlig eller upersonlig. Finn den riktige måten å formidle de følelsene du vil få frem – analyser målgruppen og forsøk å speile den gjennom språket.

Bruk litt penger
Det skader ikke å bruke litt penger på å annonsere og booste innlegg. Dette øker synligheten og vil gjøre veien kortere til å nå et større publikum. Bruker du penger – sørg for at innholdet ditt er verdt det!

Analyser innholdet du legger ut
Benytt analyseprogrammer og metoder du er komfortable med og mål innholdet du legger ut. Slik vet du med større sikkerhet hva som fungerer og hva som ikke fungerer, og du kan lettere tilpasse strategi og innhold for den aktuelle kanalen du har lagt ut innholdet på.

Forny deg ofte nok
Sosiale medier får stadig oppdaterte verktøy og brukergrensesnitt . Følg med i tiden og sørg for at du stadig er oppdatert på de seneste trendene innen de sosiale mediene du benytter, og hvordan du best kan nå frem. Algoritmene er i endring, og det som fungerte i går, fungerer ikke nødvendigvis i dag. Ha en fleksibel strategi og vær klar for endring.

 

 

 

 

 

 

Lignende saker

Nyhetsbrev

Med deg på vårt nyhetsbrev for å motta de siste trender og få invitasjoner til våre seminarer.

Nyhetsbrev